Πέμπτη, 08 Οκτωβρίου 2020 17:09

Επιστήμη: Ανακαλύφθηκε γιγάντιος πλανήτης σε τροχιά γύρω από έναν λευκό νάνο

Διεθνής ομάδα αστρονόμων ανακάλυψε έναν εξωπλανήτη, ο οποίος περιφέρεται γύρω από έναν λευκό νάνο. Ο λευκός νάνος και ο γιγάντιος πλανήτης του, που έχει το μέγεθος περίπου του Δία, ανακαλύφθηκε με την βοήθεια του διαστημικού τηλεσκοπίου TESS.

Το TESS είναι ένας «κυνηγός» εξωπλανητών, που προσπαθεί να τους εντοπίσει ανιχνεύοντας τις ανεπαίσθητες διακυμάνσεις στην φωτεινότητα του μητρικού τους άστρου, οι οποίες προκαλούνται όταν ένας από αυτούς διέρχεται μπροστά από τον δίσκο του. Σύμφωνα με την ανάλυση των σχετικών δεδομένων, ο πλανήτης αυτός συμπληρώνει μία τροχιά γύρω από το «άστρο» του σε 34 μόλις ώρες, καθώς η απόστασή του από αυτό είναι περίπου 20 φορές μικρότερη από την απόσταση που έχει ο Ερμής από τον Ήλιο.

Οι λευκοί νάνοι αποτελούν το τελικό στάδιο της εξέλιξης των άστρων που έχουν παραπλήσια μάζα με τον Ήλιο, τα οποία αρχικά διογκώνονται σε κόκκινους γίγαντες και στην συνέχεια εκτινάσσουν τις εξωτερικές τους στοιβάδες στο Διάστημα, αφήνοντας ως λείψανο τον υπέρθερμο πυρήνα τους: ένα ουράνιο σώμα στο μέγεθος της Γης που περικλείει περίπου την μισή μάζα από αυτήν που έχει ο Ήλιος.

Δεδομένου ότι ο πλανήτης αυτός θα έπρεπε να έχει αφομοιωθεί από το άστρο του, όταν αυτό διογκώθηκε κατά την μετατροπή του σε κόκκινο γίγαντα, οι αστρονόμοι εικάζουν ότι βρισκόταν αρχικά σε πολύ μεγαλύτερη απόσταση, και «μετανάστευσε» στην τωρινή του τροχιά εξαιτίας των βαρυτικών αλληλεπιδράσεών του με άλλους πλανήτες του συστήματος αυτού.

Τα αποτελέσματα της σχετικής έρευνας δημοσιεύθηκαν στις 16 Σεπτεμβρίου στο επιστημονικό περιοδικό Nature.

Φωτογραφία: Καλλιτεχνική αναπαράσταση του πλανήτη και του λευκού νάνου (Credit: NASA’s Goddard Space Flight Center)